€ 98.000,-
BTW Betaald
Zeiljacht
Sparkman & Stephens 61 - Tenacious
1972
Zie specificaties
Enkhuizen, bezichtiging op afspraak.
070124057
Aluminium
18,60 m x 4,95 m x 2,80 m
Algemene specificaties
€ 98.000,-
BTW Betaald
Zeiljacht
Sparkman & Stephens 61 - Tenacious
1972
Zie specificaties
Enkhuizen, bezichtiging op afspraak.
070124057
Aluminium
18,60 m x 4,95 m x 2,80 m
Opmerkingen
De Tenacious, een iconisch Sparkman & Stephens-jacht uit 1972, combineert rijke historie, legendarische races en wereldreizen in één meesterwerk.
Makelaar - Schepenkring Lelystad
Telefoon +31 (0)320 711340
Email lelystad@schepenkring.nl
Adres
Parkhaven 3, 8242 PE Lelystad
The Netherlands
Die Niederlande
Route Bereken route
Het Legendarische Verhaal van de Tenacious
De Tenacious is niet zomaar een schip: dit iconische Sparkman & Stephens 61-voets zeiljacht, gebouwd in 1972 – was vanaf haar eerste race een winnaar. De geschiedenis van dit meesterwerk van zeiltechnologie en ontwerp is verweven met de namen van legendarische zeilers, grootse wedstrijden, en epische wereldreizen.
Een Onverslaanbare Wedstrijd Carrière
Vanaf het begin stond Tenacious bekend als een racekampioen. Een van haar meest beroemde eigenaren was Ted Turner, de legendarische Amerikaanse ondernemer en zeiler. Onder Turner’s leiding won het schip de prestigieuze en beruchte 1979 Fastnet Race, ondanks de stormachtige omstandigheden die deze editie tot een van de zwaarste ooit maakten. Het schip schreef daarnaast andere belangrijke overwinningen op haar naam, zoals de Miami-Nassau Race, de Cowes Week Series en de Bermuda Race.
Een blik op deze iconische race? Bekijk een documentaire over de 1979 Fastnet Race met Turner aan het roer via deze [link](http://www.jobsonsailing.com/9-videos/53-ted-turner-s-greatest-race-the-1979-fastnet).
Een Wereldreiziger onder Warren Brown
Rond 1982 werd de Dora IV verkocht aan Warren Brown, een bekende Bermudaanse zeiler. Hij gaf het schip een nieuwe naam: War Baby. Onder zijn beheer bleef het schip uitblinken in wedstrijdzeilen met deelnames aan onder andere de ‘Antigua Sailing Week’, de Bermuda Race en talloze regatta's in de Middellandse Zee.
Maar *War Baby* werd meer dan een wedstrijdjacht. Brown ondernam enkele van de meest avontuurlijke reizen die een zeilschip ooit heeft gemaakt. Hij voer naar afgelegen en uitdagende bestemmingen zoals Spitsbergen, Antarctica, Groenland en Paaseiland. Naar schatting legde het schip onder zijn beheer meer dan 200.000 zeemijlen af – een bewijs van haar betrouwbaarheid en zeewaardigheid.
Restauratie: Een Nieuw Leven
Sinds 2005 staat de Tenacious op de wal bij Stofberg en Zn. in Enkhuizen, waar ze een uitgebreide restauratie heeft ondergaan. Cruciale structurele elementen, waaronder huiddelen , spanten, stringers en wrangen, zijn vervangen met behulp van gerenommeerde experts zoals Sparkman & Stephens USA, Kees Kaptein en Ben Korner Jachtarchitecten. Deze restauratie werd uitgevoerd met één doel: het schip weer in haar oorspronkelijke glorie herstellen, klaar om opnieuw de wereld te veroveren.
Daarnaast is een deel van het interieur vernieuwd met hoogwaardige materialen, waarbij de authentieke uitstraling van het schip zorgvuldig is behouden. Dit biedt de toekomstige eigenaar de mogelijkheid om de afwerking naar eigen wens vorm te geven.
Een Schitterende Historie
De Dora IV, later bekend als Tenacious en War Baby, is meer dan een schip – ze is een drijvende legende. Haar erfgoed is zelfs vereeuwigd in een schaalmodel dat trots wordt tentoongesteld in de prestigieuze New York Yacht Club (NYYC).
De Kans van een Leven
De Tenacious wacht nu op een nieuwe eigenaar die haar rijke geschiedenis weet te waarderen en haar toekomst even glorieus maakt als haar verleden. Dit is een unieke kans om een waar stukje zeilgeschiedenis in handen te krijgen en deel uit te maken van haar verhaal.
Bent u klaar om geschiedenis te schrijven met de Tenacious? Neem contact met ons op om dit legendarische schip te bezichtigen en te ontdekken hoe u haar volgende hoofdstuk kunt vormgeven.
De Perkins dieselmotor 4.236 is uitgerust met een Velvet Drive keerkoppeling, schroefas en een 3-blads vaanstandschroef.
Grootste deel staand want vervangen in 2004 door Southern Spars
Dekbeslag, lieren (inclusief 2 grinders), rails en overige onderdelen zijn eveneens veilig opgeslagen.